Bør UiB og HUS satse på presisjonsmedisin, og i tilfelle på hvilken måte?

Denne bloggen er opprettet for å bidra til en diskusjon rundt eventuell nytteverdi av genomteknoilogi for presisjonsmedisin, og på hvilken måte UiB, sammen med HUS, bør nærme seg dette tema. dette gjelder både preklinisk sykdomsforskning og bruk i klinikk, og er relevant for alle pasientgrupper. Vi må anta at arvelige faktorer er involvert i all sykdomsutvikling, og at både diagnose og behandling kan forbedres ved å kunne klassifisere pasientene ut fra disse faktorene. Selv for traumemedisin er dette relevant, siden responsen på både alle slags medisiner også kan påvirkes dramatisk av genetisk variasjon i følsomhet og omsetning.

Min personlige mening er at vi bør identifisere et begrenset antall sterke kliniske forskningsmiljøer med interesse for å prøve ut disse metodene i pasientbehandlingen, og bygge opp et lokalt og nasjonalt nettverk rundt disse. Ønsket er at denne bloggen kan bidra til en mest mulig åpen diskusjon og prosess rundt dette.

Jeg har lagt ut noe bakgrunnsmateriale på en egen side.

Mitt forslag til avgrensing av begrepet kan du se her.

, januar 2, 2017. Ingen kommentarer til Bør UiB og HUS satse på presisjonsmedisin, og i tilfelle på hvilken måte?. Category: K2@UiB.

About Ola Myklebost

Vokste opp på Eiksmarka og Haslum i Bærum, bodde 30 år på Trollåsen i Oppegård, bor nå på Nordnes i Bergen